“De businesscase voor EDI is een no brainer”, aldus Harry van der Zee, CEO bij Van Gils Fashion.

“De winst wordt gemaakt op de winkelvloer. Daar maakt de consument zijn keuzes. Een goed geoliede supply chain en informatie-uitwisselingen zorgen dat klanten precies krijgen wat ze willen. EDI is daarbij een middel om tijd over te houden voor de zaken die ertoe doen: klanten goed en professioneel helpen.” In deze blog geeft Dorien Mouthaan, […]

Lees verder!

EDI tussen Open32 (Varova) en Just Brands leidt tot slimmer inkopen en meer verkopen met lagere voorraden

“Toen ik zes jaar geleden bij mijn huidige werkgever startte, was er nog veel scepsis over EDI. Veel mensen zagen geen heil in de uitwisseling van prijs-, product- en verkoopinformatie.” In deze blog geeft sectormanager mode bij GS1 Nederland Dorien Mouthaan het woord aan Sebastian Groosman, IT Manager bij B32 Groep, onderdeel van Varova Fashion […]

Lees verder!

Rondetafelmeeting (1) Ketenoptimalisatie middels EDI

Op 18 oktober 2016 heeft bij FashionUnited eBusiness B.V. te Almere de eerste rondetafelmeeting plaatsgevonden met retailers en leveranciers in fashion. Koplopers uit de markt waren aanwezig en hielden een pleidooi voor een tweede rondetafelmeeting Ketenoptimalisatie middels EDI (gepland voor januari 2017). Aanwezig waren (allen op persoonlijke uitnodiging): Leveranciers: Arjan Maat, International District Manager Simplicity […]

Lees verder!

Sjoerd Wilmans van Profuomo: ‘Stop buying; start selling’, VMI als win-win-win business model door effectieve inzet van EDI

Dorien Mouthaan, sectormanager mode GS1 Nederland nodigde Sjoerd Wilmans, sales director bij Profuomo, uit om op het GS1 Industry and Standards Event: Transforming Business Together in Warschau te spreken over “Reversing the chain Stop buying, start selling”. Dat was in oktober. Nu is hij in deze column (in Textilia) aan het woord: “De bereidheid om […]

Lees verder!

Pragmatisch (deel3): standaarden voor seizoensaanduiding en merkaanduiding in fashion

Een eenduidige aanduiding van seizoenen en merken in het EDI verkeer is voor de retailers die die (PRICAT) berichten moeten zien te verwerken van groot belang. Deze aspecten worden door veel leveranciers onderschat en er zijn (nog) geen eenvoudige en eenduidige standaarden voor. Seizoensaanduidingen Leveranciers hanteren twee of meer seizoenen per jaar en geven in […]

Lees verder!

Pragmatisch (deel2): standaard kleurcodering voor kleding en sport: S2K Colour Code Table

In fashion is er altijd veel te doen geweest over kleuren en kleurcoderingen. In dit blog een pleidooi aan het adres van leveranciers om in hun PRICAT-berichten voortaan (ook) een standaard kleurcodering mee te geven aan elk van hun artikelen. Daarmee wordt verderop in de keten enorm veel tijd en ellende bespaard. Het aantal kleuren […]

Lees verder!

Pragmatisch (deel 1): standaard artikelgroepen (kleding, schoenen, sport)

Een goede onderverdeling van het assortiment in artikelgroepen is van belang voor praktische handelingen in het retailkanaal. Denk daarbij aan budgetteren, afprijzen en management rapportages. Steeds meer retailers halen hun productdata elektronisch binnen via het zogeheten PRICAT bericht. Als een leverancier daarin geen standaard artikelgroepcodering opneemt, dan leidt dat tot vertraging en een grotere foutkans […]

Lees verder!